AVB motor examen
Bij het AVB praktijkexamen draait alles om voertuigbeheersing van de motor.
Er zijn in totaal twaalf AVB oefeningen. Deze oefeningen zijn verdeeld over vier clusters:
Cluster 1 achteruit parken
Cluster 2 langzame oefeningen
Cluster 3 snelle oefeningen
Cluster 4 remoefeningen
Tijdens jouw motor examen moet je in totaal zeven bijzondere verrichtingen laten zien. Al deze oefeningen mogen herkanst worden als de oefening de eerste keer niet voldoende is. Een oefening wordt genoteerd als onvoldoende op het moment dat óók de herkansing onvoldoende is.
Alle vier de clusters hebben één oefening die verplicht is, deze oefening krijg je dus sowieso tijdens het AVB examen. Daarnaast kiest jouw examinator nog een langzame oefening, een snelle oefening en een remoefening uit. Je doet op jouw examen dus twee snelle oefeningen, twee langzame oefeningen, twee remoefeningen en het achteruit parkeren. Van deze zeven oefeningen moeten er vijf voldoende zijn met als kanttekening dat de twee onvoldoendes niet in hetzelfde cluster mogen zitten.
Neem op de dag van het examen een geldig rijbewijs mee. Examinatoren hebben namelijk een voorkeur voor een rijbewijs boven een paspoort. Mocht je nog geen theorie hebben dan is het verplicht om jezelf met een rijbewijs te legitimeren.
Cluster 1 achteruit parkeren
Achteruit parkeren (verplicht)
Het eerste cluster bestaat alleen uit de oefening achteruit parkeren. In deze verplichte oefening loop je met de motor aan de hand net voorbij het parkeervak. Daarna parkeer je de motor achteruit in het parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens loop je de motor het parkeervak weer uit.
https://www.youtube.com/watch?v=PZj52MWvXnw
Cluster 2 langzame oefeningen
Langzame slalom (verplicht)
Gezien de korte afstand tussen de pylonen ligt een stapvoets tempo voor de hand. Daarom is het gebruik van een slippende koppeling bij deze oefening verplicht. Om vervolgens balans te houden zijn ook het gebruik van het gas en de voetrem belangrijk. Als laatste mogen de pylonen bij deze oefening niet geraakt worden.
https://www.youtube.com/watch?v=CZ2p2TEqz_E
Wegrijden uit parkeervak
Bij aanvang van deze bijzondere verrichting sta je in het parkeervak en geeft de examinator aan of je naar links of naar rechts weg moet rijden. Je maakt vanuit stilstand een haakse bocht en rijdt vervolgens enkele meters recht vooruit. Om dit goed uit te kunnen voeren is het belangrijk om vanaf het eerste moment genoeg tractie te hebben. Een goede verhouding van koppeling en gas is cruciaal.
https://www.youtube.com/watch?v=Xs1t0ya96h4
Denkbeeldige acht
Met deze oefening laat je zien dat je een denkbeeldige acht kunt rijden. Je rijdt met trekkende motor en houdt daarbij een gelijkmatige snelheid aan. Om de motor in deze oefening trekkend te houden gebruiken we alleen het gas en de voetrem.
https://www.youtube.com/watch?v=BA-L2iRz2fY
Stapvoets rechtdoor rijden
Hier is het de bedoeling dat je naast de lopende examinator blijft rijden, jij rijdt dus hetzelfde tempo als de examinator op dat moment loopt. Om tijdens deze lage snelheid in balans te blijven is het belangrijk dat je de koppeling goed slippend houdt, het gas er goed op houdt en de voetrem goed gebruikt. Na twintig meter stop je met je voorwiel voor de pylon.
https://www.youtube.com/watch?v=S3pHW_s0-mo
Halve draai (links- of rechtsom)
De examinator kiest of je de draai linksom of rechtsom moet maken. Een trekkende motor is ook in deze oefening belangrijk. Je zorgt dat je de gashendel en de voetrem goed bedient zodat de tractie en snelheid op orde zijn. Uiteraard moet je tijdens de draai binnen de pylonen blijven.
https://www.youtube.com/watch?v=dsY2UPbPrFI
Cluster 3
Uitwijkoefening (verplicht)
Bij de uitwijkoefening kom je met vijftig kilometer per uur aanrijden. Bij het poortje laat je alleen het gas los, niet remmen! Daarna ontwijk je het muurtje van pylonen aan de linkerzijde. Vervolgens passeer je de laatste pylon aan de rechterzijde.
https://www.youtube.com/watch?v=GjtVXmb5WOI
Snelle slalom
Bij de snelle slalom rijd je een snelheid van minstens dertig kilometer per uur in de tweede versnelling. Belangrijk is dat de motor continue trekkend blijft oftewel dat je continue het gas stabiel houdt. Daarnaast is het belangrijk dat deze oefening vloeiend en gelijkmatig uitgevoerd wordt en dat je vanuit de heupen stuurt.
https://www.youtube.com/watch?v=ecRv9fpyMuQ
Vertragingsoefening
Dit is de enige snelle oefening waar je vanuit stilstand moet beginnen. Je trekt vervolgens op naar een snelheid van vijftig kilometer per uur in de derde versnelling. Na het tweede poortje start je een krachtige remming en schakel je terug naar de tweede versnelling. Daarna is het belangrijk dat er lichtjes gas gegeven wordt voordat je aan de slalom van drie pylonen begint.
https://www.youtube.com/watch?v=AoBqeWlzdSY
Cluster 4
Noodstop (verplicht)
Je rijdt minimaal vijftig kilometer per uur in de derde versnelling. Na het poortje draai je het gas dicht, knijp je de koppeling in en rem je maximaal met beide remmen om zo snel mogelijk tot stilstand te komen.
https://www.youtube.com/watch?v=-j8c8DUZ2gY
Precisiestop
Je rijdt vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje van twee pylonen passeert. Belangrijk is dat je gelijkmatig remt met beide remmen gedurende de zeventien meter, zonder dat grote correcties in remkracht nodig zijn. Halverwege deze oefening knijp je de koppeling in. Vlak voor je stilstaat, schakel je terug naar de eerste versnelling.
https://www.youtube.com/watch?v=_8oIp87q1Zk
Stopproef
Je komt aanrijden met vijftig kilometer per uur in de derde versnelling. Belangrijk bij deze verrichting is dat je bij het eerste poortje het gas dicht draait en direct de koppeling inknijpt. De remming is technisch goed en fors uitgevoerd waardoor je een korte remweg hebt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de eerste versnelling.
https://www.youtube.com/watch?v=7ZccY9Hlb34
In het andere examen, AVD, staat verkeersdeelname centraal.